Van overleven naar veiligheid

“Hoe voel ik mij eigenlijk?”

Hoe beantwoord jij die vraag? Ga je nadenken over het voelen?
Is voelen akelig voor jou? Onveilig, misschien, te vermijden.
Of misschien weet je altijd precies wat je voelt.

neuroceptie

Hoe je je voelt en welke gedachten je hebt, is nauw verbonden met je zenuwstelsel. Het veranderen van de staat van je zenuwstelsel is dus een van de krachtigste manieren om je welzijn positief te beïnvloeden.

Je brein scant continu de omgeving, je lijf en de relationele signalen op gevaar, met slechts één doel:

zijn situaties of mensen

  • veilig
  • bedreigend
  • of levensgevaarlijk

Dat onbewuste proces heet neuroceptie.

bewustwording

Je zenuwstelsel ‘zoekt en vindt’ deze signalen

  • in je lichaam
  • in je externe omgeving
  • en in de lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen, stemklanken en expressies van andere mensen

Je zenuwstelsel luistert altijd! Zelfs in de kleinste micromomentjes. Minieme veranderingen in je hartslag of subtiele verschuivingen in je spierspanning hebben bijvoorbeeld veel invloed op hoe je je voelt.
Maar we zijn ons niet altijd bewust van deze veranderingen wanneer ze zich voordoen.

Je van deze veranderingen bewust worden voegt het element van perceptie toe aan de ervaring van neuroceptie. We zitten er dan niet langer “in”, maar zijn er “bij”.

  • dat geeft inzicht in jouw responspatronen, zoals angstige gedachten, irritatie, moedeloosheid, harder gaan werken, wanhoop, willen eten of drinken, je verdoofd voelen, willen vluchten,…
  • deze responspatronen zijn niets anders dan aanpassingsgedrag uit je verleden om meer veiligheid te kunnen ervaren
  • als je inzicht krijgt in deze responsen kun je ze ook veranderen door nieuwe signalen van je lijf naar je brein te sturen

Toegepaste neuroceptie, door middel van specifieke yoga bijvoorbeeld, helpt je hierbij.
Je wordt een medelevende getuige van je lichaam en mind en kan je beter bij je gevoel blijven. Je leert beter luisteren en uiteindelijk ook je responsen veranderen.
Daardoor ga je van een geautomatiseerde respons naar het ervaren van echte veiligheid.


zelf aan de slag?

Ik geef een nieuwe serie online Slow Yoga vanaf 21 april.
Deze yoga is gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten over het zenuwstelsel zoals de polyvagaaltheorie en embodied trauma therapy waarin ik mij de laatste jaren heb verdiept.
Vanuit die wetenschap weten we dat er één ding centraal staat: regelmatig oefenen.


No pain no gain” geldt in deze yoga helemaal niet.
We pushen niet, we luisteren. We eren de wijsheid van ons zenuwstelsel en brengen net de juiste hoeveelheid uitdaging voor wat jouw zenuwstelsel op dit moment aankan.
We laten ons leiden door drie sleutels: nieuwsgierigheid, zelfcompassie en consistentie.

voor wie

Slow Yoga  is helend bij burn-out, angst, depressie & trauma.
Ook bij chronische pijn en het gevoel hebben niet in je lichaam aanwezig te zijn.

Je hebt geen ervaring nodig en alle oefeningen zijn uiterst laagdrempelig.

Deze reeks gaat online door + je krijgt elke week de opname.
Je wordt met open armen ontvangen in ons groepje dat we bewust klein houden.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s